SZKOLNY KONKURS „MISTRZ SŁOWA”

Konkurs skierowany był do uczniów klas siódmych. Głównym celem konkursu było promowanie kultury języka polskiego, poszerzanie zakresu słownictwa, słowotwórstwa i wiedzy o frazeologii. Zgodnie z założeniami został zrealizowany w trzech etapach.
Etap I - uczestnikami byli wszyscy uczniowie klas siódmych – Na tym poziomie zmierzyli się z dwoma zadaniami konkursowymi:
1. Zadanie polegało na ułożeniu jak największej liczby wyrazów z podanych liter.
2. Zadanie polegało na wskazaniu antonimów do podanych słów.
Etap II – Uczestnikami byli uczniowie (po dziesięciu z każdej klasy), którzy uzyskali najwięcej punktów w pierwszej części. Oni również mieli do wykonania dwa zadania.
Zadanie 1 polegało na wskazaniu konkretnego słowa do podanego opisu.
Zadanie 2 wymagało wskazania, czy podany opis związku frazeologicznego jest prawidłowy, czy błędny.
Etap III – Uczestniczyło w nim dziesięciu uczniów, którzy zdobyli największą liczbę punktów w etapie drugim.
Ta ścisła czołówka miała do wykonania zadanie polegające na wyjaśnieniu podanego związku frazeologicznego. Na dziewiętnaście związków minimum czyli dziesięć prawidłowo wyjaśnionych miało sześciu uczestników. I to spośród nich został wyłoniony „Mistrz słowa”. W ostatniej odsłonie konkursu uczestnicy odpowiadali ustnie – zadanie polegało na wyjaśnieniu znaczenia trudnego słowa po uprzednim wylosowaniu go. Dla niektórych słowa, te okazały się rzeczywiście trudne, a może po prostu zabrakło im trochę szczęścia w losowaniu.
„Mistrzem Słowa” z największą ilością punktów został Ksawery Brzeziński z klasy VII B
Miejsce I zajęli – Stanisław Pelpliński klasa VII A
- Amelia Szweda klasa VII A
Miejsce II zajęła – Oliwia Zaborowska klasa VII B
Miejsce III zajęła – Sabina Kleist klasa VII B
i Wyróżnienie otrzymał Piotr Gruchała. klasa VII B
Pomysł zorganizowania takiego konkursu podyktowany jest faktem, że uczniowie klas siódmych stoją u progu egzaminu ósmoklasisty i już powinni sprawdzać własną wiedzę na temat znajomości języka polskiego i posługiwania się nim. W zamyśle też ma zachęcić do czytania, bo to jest najprostszy sposób zwiększenia zasobu słów, poprawy pisowni , znajomości znaczenia trudnych słów a co za tym idzie płynnego posługiwania się mową polską.
Zadania konkursowe zostały zrealizowane na lekcjach wychowawczych w miesiącach lutym i marcu. Nagrody laureatom zostaną wręczone na apelu wielkanocnym.
Organizatorzy: Zofia Więcławska i Katarzyna Jaszewska
Opublikowano: 02 kwietnia 2025 18:51
Kategoria: Biblioteka
Wyświetleń: 92